johanna.ridderstrom

Alla inlägg den 23 maj 2013

Av Johanna Ridderström - 23 maj 2013 19:15

Jag blir galen, inte bara lite småirriterad, utan tokig på hur våra könsroller ser ut. Jag blir förbannad på vissa människors kvinnosyn och jag blir rasande på de som inte gör ett skit för att få ett sånt jämställt samhälle som möjligt.
Jag var på Lidl häromdan och såg det här:

    

En "kill-tandborste" och en "tjej-tandborste".
En rosa tandborste med en söt ballerina på och en blå tandborste med en cool pirat på.
Kalla mig feminist eller vad ni vill, men vad i hela friden är det här??!
Tänk att det sitter folk och klagar på att samhället inte är jämställt och sen går dem och köper såna här tandborstar till sina barn.
Vi blir hjärntvättade redan som små. Tjejer ska leka med Barbie och köksleksaker medan killar leker med bilar och lego (generellt sätt). För till vänster om dessa tandborstar låg häftiga blåa, svarta, röda och gula bilar medan till höger så låg Barbies i rosa och lila klänningar i förpackningar med samma färger.

Jag hatar Barbie. Fullständigt avskyr dockan. Vad är det för himla skönhetideal?? Hon har ton med smink i ansiktet, smal midja, smala ben, fint hår och stora bröst.
Jag lekte med Barbie när jag var liten, men aldrig i hela mitt liv att jag tänker köpa en sådan docka till min dotter bara för att "alla tjejer leker med Barbie". Mina barn ska få leka med det dem vill. Om det är lego, köksgrejer, bilar, dockor eller bollar skiter jag fullständigt i. Huvudsaken är ju att det är efter deras eget intresse.

Men tillbaka till tandborstarna. Den rosa tandborsten har blåa detaljer, men varför har inte den blåa tandborsten rosa detaljer? Varför har den bruna?

Vi kvinnor sminkar oss, rakar benen, plattar/lockar håret och använder accessoarer som matchar våra klädval medan killar mest slänger på sig ett par jeans och en t-shirt innan de går ut genom dörren. Varför är majoriteten kvinnor som gör skönhetsingrepp och varför är det en sån stor press på oss tjejer att se bra ut? Vi ska vara smala, men ändå kurviga, vara vältränade, men inte muskulösa...
Nu finns det säkert folk som inte håller med alls och påstår att "alla får se ut hur dom vill". Vet ni vad ni gör? Ni blundar.

Det är ju helt sjukt att kvinnor i dagens läge tjänar ca. 85% av männens löner i snitt. Det är absurt att en man och en kvinna kan ha samma kompetens, utbildning, erfarenhet och jobb men ha olika löner. Speciellt eftersom att tjejer oftast har bättre betyg än killar i skolan.
För bara några hundra år sedan hade inte kvinnor rätt att ta examen, inte rätt att ärva och inte rätt att tjäna sin egen lön. Det var lagligt för mannen att misshandla sin fru.

Jag vill leva i ett samhälle där ALLA har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter.

Jag ville bli pirat när jag var liten. Jag älskade att bygga med lego och köra bilbana. Mina favoritfärger var blå, röd och grön. Det bästa jag visste var att spela bollsporter, så jag lekte med killarna varje rast. Och det verkar ju ha blivit en relativt bra tjej av mig ändå.

Av Johanna Ridderström - 23 maj 2013 16:15

Vi surpriseade lilla Belinda idag med sång och fika i ljushallen. Mysigt med lite vardagslyx!


 

Av Johanna Ridderström - 23 maj 2013 09:15

Idag fyller hon år. Min bästa vän. Min soulmate. Min högra hand. Min syster. Min ängel utan vingar.

I 10 år har vi känt varandra och i 8 år har hon varit min bästa vän. Stöttat mig genom allt. Funnits vid mig i vått och torrt.

Vi har skrattat och gråtit tillsammans, skapat oförglömliga minnen. Hon känner mig bättre än någon annan.

Hon är den jag lever för, den jag skulle ta en kula för. Vi kan sitta tysta i en soffa och ändå njuta av  varandras närvaro. Hennes minspel kan jag innan och utan så en blick oss emellan säger mer än tusen ord.


Det finns dock varken ord eller blickar som kan beskriva hur mycket jag älskar denna glömska och glada lilla norska tös!

Belinda, du betyder allt <3

Tack för att du finns i mitt liv!


 

Translate

Presentation

Fråga mig

92 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Omröstning

Hur väl känner ni mig personligen?
 Jag har aldrig träffat dig
 Jag är en av dina 50 närmsta
 Vi är barndomskompisar
 Vi har hälsat några gånger
 Vi är ganska bra vänner

Ovido - Quiz & Flashcards