johanna.ridderstrom

Alla inlägg under april 2014

Av Johanna Ridderström - 30 april 2014 11:45

Foto: Martin Bohm

Av Johanna Ridderström - 29 april 2014 09:53

Nu har jag fått en tid för operation. 21 maj klockan 07.45 ska jag opereras på Köpings lasarett.

I kuvertet följde även en mängd information med. Tänkte skriva lite om det då många av er verkar vara intresserade av att veta hur detta kommer att gå till.


 

Inför operationen:

Kvällen innan och på morgonen samma dag som operationen ska jag duscha med Descutan (minskar risken för infektion).

Jag får inte äta senare än 6 timmar före operation. Vatten, saft, te, buljong och kaffe (utan mjölk och grädde) får drickas senast 2 timmar innan operation. Rökning, snusning eller tuggning av tuggummi får ske senast två timmar innan operation.

Nagellack, smink, parfymer, rakvatten eller smycken får inte bäras under operationen.


Själva operationen:

Operationen sker vanligen i så kallad fotblockad. Detta innebär injektion av bedövningsmedel kring nervgrenarna runt fotleden. Efter fotblockaden försvinner känseln i stort sett, det går inte att känna några smärtor, men rörelseförmåga och viss beröringskänsla finns kvar. Efter bedövningen anbringas en blodtrycksmanschett ovanför fotleden som blåses upp för att uppnå blodtomhet. Operationen innebär att den stora benknölen vid stortån bas sågas bort. Härefter görs ytterligare en sågning, så kallad osteotomi på stortåns mellanfotsben med syfte att göra foten smalare och räta ut stortån. Osteotomin fixeras därefter med skruv, stift eller osteosutur. Avslutningsvis stramas mjukdelar upp runt operationsområdet för att ytterligare räta ut stortån och hålla den så rak som möjligt. Ibland, framförallt vid uttalad sned stortå, kan ytterligare sågning behövas vid stortåns bas. Förlängning av stortåns sträcksena och avskärmning av en stramande sena blir också ibland nödvändig.

Svåra ord?

Jag ska helt enkelt få lokalbedövning och ortopeden ska, genom att såga i mitt skelett, räta ut min stortå och få min fot så rak som möjligt.


Efter operationen:

Jag får ett stadigt bandage och en sko med en stadig sula i. Beroende på hur operationen går kan gipsning bli nödvändigt. Kryckor kommer jag att vilja ha i vilket fall som helst. Om jag stödjer för mycket på foten riskerar det nämligen att bli en blödning i den. Därför bör jag vara sängliggandes i några dagar/en vecka efter operationen.

Skon ska jag gå med i 6 veckor. Löpning får inte ske på minst 2 månader.


Det finns en risk (då jag är så pass ung och har en sån grov Hallux Valgus) att skelettet kommer att vinkla tillbaka sig av ren vana. I sådana fall måste operationen göras om.


Hur känner jag då?

Samtidigt som jag tycker att det är otroligt skönt att få detta fixat (då jag har så ont), så är jag ändå lite nere. Det är inte det att jag är orolig och inte litar på läkarna, utan jag vet att en hel sommar kommer att gå lite förlorad på grund av det här. Jag kommer ha kul ändå såklart och inga planer behöver ställas in, men det är fortfarande en hel sommar utan fotboll, massa lek och bad. Och även fast jag inte bör tänka på det nu så ekar det ändå i mitt huvud att det inte ens finns någon garanti för att mina fötter någonsin kommer att bli bra...

Men jag ska försöka koppla bort allt sånt nu!

Jag är iaf glad att jag äntligen fått en tid för att försöka fixa till det här. Ni får gärna hålla tummarna och be för att allt ska gå bra!

Kram på er!

Av Johanna Ridderström - 28 april 2014 21:00


En av pappas bästa vänner sjunger i det här bandet. Han är så sjuuukt duktig! Fatta hur kul vi har under våra karaokekvällar när pappa och hans talangfulla vänner tar ton!

Av Johanna Ridderström - 28 april 2014 20:34

Svängde förbi teatern idag på väg hem och hjälpte till med att förbereda inför morgondagens rep

Av Johanna Ridderström - 28 april 2014 15:05

Har precis hållt mitt tal i svenska nationella. Jag valde ämnet fantasi. Ett oerhört intressant ämne då det är så brett och fritt. Man kan prata om vad fantasi har för påverkan på hjärnan, om olika fantasivärldar och jämföra ett barns fantasi med en vuxens.


 

Det gick iaf bra och jag är nöjd. Också oerhört trött... Jag somnade i Marias knä efter talet och sov i en halvtimme. Har sovit för lite och jobbat hårt både inatt och imorse så jag är helt slut nu.

Men om en timme får jag åka hem till kära Hallsta! Michelle följer med då hon ska en sväng förbi teatern.


Ha en bra måndag underbara ni (även fast ni kanske känner er helt stressade, döende och allmänt omotiverade på livet)

(som de flesta elever känner just nu)

(källa: egen iaktagelse)

(en till parantes bara för att)

Av Johanna Ridderström - 28 april 2014 11:45

  Har haft världens härligaste morgon trots att det är måndag! Demi Lovato kommer till Europa på turné, jag lyckades skriva ihop ett bra tal till idag och jag känner mig så otroligt bra och fin. Så pass fin att jag passade på att ta en selfie på tåget ;)

Dessutom är det snart helg igen (OCH PREMIÄR!) och det är ju inget att gråta över direkt!

Translate

Presentation

Fråga mig

92 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Omröstning

Hur väl känner ni mig personligen?
 Jag har aldrig träffat dig
 Jag är en av dina 50 närmsta
 Vi är barndomskompisar
 Vi har hälsat några gånger
 Vi är ganska bra vänner

Ovido - Quiz & Flashcards