johanna.ridderstrom

Alla inlägg den 13 oktober 2013

Av Johanna Ridderström - 13 oktober 2013 19:15

Nu är det snart dags för er 9:or att göra ert preliminära val till gymnasiet. Jag vet hur svårt/läskigt det kan vara och tänkte därför berätta min erfarenhet av det hela.

Jag visste redan sen lekis att jag ville bli skådespelerska, så redan ett par år innan 9:an hade jag bestämt att jag skulle söka till Teaterlinjen på Carlforsska i Västerås. Dock är det väldigt ovanligt att veta exakt vad man vill bli i 9:an. Det är därför det finns breda utbildningar så som Samhällsprogrammet eller Naturkunskapsprogrammet. Om man väljer Samhäll är det mycket Svenska, SO och Språk, medan Naturkuskap är mer inriktat på NO och matte.

Att välja ett högskoleförberedande program är något jag rekommenderar. Det betyder att du direkt efter gymnasiet är berättigad till att läsa vidare på universitet eller högskola utan att behöva läsa in extra kurser.

Ni kommer att få möjlighet att gå på öppet hus på olika gymnasieskolor. Mitt tips är att göra det och känna in skolan då det är viktigt att du trivs på en plats där du ska spendera 3 år av ditt liv. Du kan även då passa på att prata med lärare och elever och fråga ut dem så mycket som det bara går.


Det bästa med gymnasiet är att du är fri att välja precis vad du vill, helt efter ditt eget intresse. Välj något som DU tycker är intressant, inte som föräldrarna, din mormor eller kompis tycker att du ska välja.

Om du på högstadiet har läst ett extra språk så är det bra om du fortsätter med det på gymnasiet (om du får chansen och om du orkar), det ger bra meritpoäng.


Jag går på Carlforsska (ligger vid Arosvallen och Högskolan). I byggnaden där jag befinner mig dagligen går även alla andra som valt ett Estetiskt program (teater, dans, musik, bild/formgivning och estetik/media). Jag har alltså i princip bara en uppfattning om hur det är just i den byggnaden då Carlforsska är väldigt stort. Jag älskar allt som har att göra med min linje. Klassen är helt underbar, lärarna är okej och alla andra estetare är supersnälla. Det är inte så mycket plugg, om man nu inte väljer att läsa till ett språk. Då kan det bli lite mycket. Men det ligger ett helt annat ansvar på axlarna om man jämför med hur det var på högstadiet, så var beredda på det.

Det jag har hört från andra som t.ex går Samhäll på Carlforsska är att det inte är lika bra.

Maten är heller inte så bra på Carlforsska.


Om jag inte hade valt Teater hade jag nog valt Samhäll med någon rolig inriktning.


Intagningspoäng är inget ni behöver oroa er över. Om man betygsmässigt ligger medelmåttigt till så kommer man nästan garanterat in på vad man än söker. Det krävs oftast inte så höga poäng.


Här är några sidor ni kan besöka och göra tester på vilka linjer som passar er bäst:


www.detordnarsig.se

www.saco.se/Utbildning--karriar/Infor-hogskolevalet/vad-passar-jag-som/

allastudier.se/artiklar/734-test-vilket-gymnasieprogram-passar-dig/

www.gymnasieguiden.se


Lycka till!


 

Av Johanna Ridderström - 13 oktober 2013 13:00

Idag hade vi en gudstjänst för Världens Barn i vår kyrka. Vi samlade in massa pengar, lekte, sjöng, dansade, fikade och lyssnade på kloka ord. Väldigt mysigt och bra!


           

   

     


Nej, jag gick inte till kyrkan i lila sportbh, grönt linne, idrottsshorts, knallrosa strumpor och tofsar i olika färger för att jag tycker att det är snyggt (även fast jag lyckades lura mormor till att det var fallet) haha. Jag var iaf med i en sketch och det var därför jag såg ut som en 6åring på ett gymnastikpass :)

Translate

Presentation

Fråga mig

92 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Omröstning

Hur väl känner ni mig personligen?
 Jag har aldrig träffat dig
 Jag är en av dina 50 närmsta
 Vi är barndomskompisar
 Vi har hälsat några gånger
 Vi är ganska bra vänner

Ovido - Quiz & Flashcards