johanna.ridderstrom

Alla inlägg under februari 2014

Av Johanna Ridderström - 21 februari 2014 18:23

Idag kom Sofia till skolan ett tag så vi snackade lite skit och skrattade i mängder. Sen begav jag mig till idrottsalen där Alex och några andra killar spelade fotboll. Fick låna Alex shorts och (synsk som jag är) hade jag lämnat kvar mina gympaskor och en tröja i mitt skåp sen igår.
Så helt random spenderade jag min fredagseftermiddag med att springa arslet av mig på en plan. Fy vad kul det är! Älskar sport!
Extra kul är det också att killarna har så mycket fördommar om tjejer när det gäller fotboll. Det hann gå några minuter och sedan var de imponerade av mig. Jag är verkligen inte någon som står och ser på. Jag tacklas, dribblar och skjuter. Men den som ger sig in i leken får leken tåla. Sitter nu på tåget med ett uppskrapat knä och lite andra småskador.
Ska bli skönt att komma hem, äta, duscha och sedan njuta av lov!


Av Johanna Ridderström - 21 februari 2014 16:00

För Sverige är världens bästa land tra la la!

Mina humörsvängningar har varit helt out of control under denna match. Och jag har inte ens kunnat kollat på den. Jag har haft matte. Jobbade inte ett enda tal utan satt som på nålar hela lektionen. Undebara Manne uppdaterade mig hela tiden om hur det gick. Under tre perioder hann jag med fler känslor än under en hel pms-vecka. Hoppfylld, taggad, nervös, ledsen, arg, orolig, glad, stolt och överlycklig.

Nu taggar vi till finalen på söndag!


Av Johanna Ridderström - 20 februari 2014 22:15


Jag och Natalie spenderade dagen på stan. Jag kom hem med en jeansskjorta och en ny foundation. Vi hade det jättemysigt. Satt på donken och råkade prata lite högt om saker som fick några barn vid bordet bredvid oss att kolla med stora ögon på oss haha.

Hände också en annan rolig grej som jag berättar om sen :)

Efter turen på stan var det årsmöte för KDU. Var jätteintressant och supermysigt. Är taggad inför att vara jobba aktivt nu inför valet. Invald till styrelsen blev jag förresten också! Kul!

Nu ska jag sova för att sedan imorgon lyckas orka pallra mig iväg till skolan för att sedan få lov!

Godnatt

Av Johanna Ridderström - 19 februari 2014 22:15

Det största misstaget jag gjort med min sömn är att jag har lyssnat på vad andra säger om hur man bör hantera den. Det är idiotiskt. Sömnen är individuellt och det är DU bäst som vet hur du ska hantera den.


Jag har kommit fram till att jag mår bäst när jag sover absolut max 7 timmar per natt. Det är dock ganska ovanligt att man klarar sig på så "lite" sömn. Faktum är att bara ca 5% av befolkningen gör det.

Man får ju ofta höra att man som ungdom bör sova runt 9 timmar per natt, men det funkar verkligen inte för mig.

När jag gick i 7:an kunde jag ibland somna vid 3 på natten. Det var dumt. Men jag var fortfarande piggare på dagarna då än om jag sov 8-9 timmar.

Grejen är att om jag har sovit 6 timmar och det är morgon så vaknar jag automatiskt. Jag är inte superpigg, men jag är mycket piggare då än om jag skulle somna om och vakna senare.


     

(Efter en noga uträkning sover jag alltså i 5 sömncyklar)


Sömn har också lite med generna att göra. Där har jag fått mammas gener. Min morfar och mina morbröder är, som jag, väldigt kvällspigga medan mina släktingar på pappas sida är oerhört morgonpigga.

Men för mig är det naturligt att vara vaken sent, jag skulle till och med vilja påstå att jag mår som bäst på kvällen.


Det viktigaste är att du vet vad som funkar för dig. Jag har till exempel inga problem alls med att hälla i mig några koppar te innan läggdags även fast de flesta undviker te/kaffe på kvällen på grund av svårigheter med sömnen.


Men det är viktigt med sömn, underskatta aldrig den. De är då hjärnan bearbetar allt som hänt under dagen och kroppen återhämtar sig. 


Jag med 6 timmars sömn:

Mindre sötsug

Gladare humör (framförallt färre humörsvängningar)

Mindre stressad

Nästan aldrig hungrig (äter dock ändå såklart)

Mer vaken tid (får mer saker gjort)

Ökad kreativitet


Jag sover bäst:

När jag motionerat under dagen.

I ett mörkt och ganska svalt rum.

Själv.

Facts:

Jag somnar lätt till musik.

Jag brukar ibland ta powernaps under dagen.

Jag struntar totalt i vissa "regler". Om jag ätit något nära inpå läggdags eller sitter med datorn i sängen till sent på kvällen påverkar det mig inte ett dugg.


 


Och ja, det är väl självklart att jag sover längre på helger. Då handlar det ibland om upp till 12 timmar. (Men jag är dock betydligt segare då)

Fast de senaste helgerna har jag varit klarvaken vid 9...

Av Johanna Ridderström - 19 februari 2014 20:15

 


Hade på mig pyjamasbyxor vid halv 6 ikväll.

Vill ni höra anledningen?

(Ja det vill ni)

Jag har blivit en sån som vissa dagar blir supertrött helt plötsligt när jag sitter i sängen. Så pass trött att jag inte orkar resa på mig och byta om utan somnar direkt. Det här med pyjamasbyxor så fort jag kommer hem är alltså en helt fantastisk lösning! Det har nämligen hänt förut att jag somnat med tajta jeans och en tajt tröja och OM jag har fått ångra det när jag vaknat...


Ikväll ska jag bara ta det lugnt, dricka te och inte göra något vettigt alls. Om jag inte får för mig att vara sådär superkreativ vid 11 ikväll. Det får vi se.


På tal om sömn så har jag gjort ett litet experiment som precis är klart (och det är nu bevisat att det inte går att säga det där utan att låta som en galen vetenskapsman). Iaf, det frivilliga arbetet handlar om hur jag ska sova på bästa sätt för att vara så utvilad som möjligt när jag vaknar. Väldigt intressant faktiskt att studera hur ens egna kropp reagerar på olika sätt!


Ha en mysig kväll allihopa!

Kram

Av Johanna Ridderström - 19 februari 2014 17:15

Man står och pratar i telefon med en nära vän.

Man skrattar.

Man är glad.


Plötsligt går ens förra bästa vän förbi.

Hon ser mig.

Hon hälsar inte.

Ler inte.


Verkligheten kommer ikapp.

Lyckobubblan spräcks plötsligt.


Att sedan stå och se på när hon och hennes nya bästa vän går in tillsammans i en butik.

Butiken hon och jag alltid handlade på.

Att se igenom skyltfönstret.

Att stå på andra sidan.


Butiken spelar "Don't you worry child".

Avslutningslåten när vi gick i 9:an.


Så många minnen.

Så många känslor inom loppet av några sekunder.


En minut senare sitter jag utanför gallerian och gråter.

Min vän på telefonen tröstar.

Får mig på bättre humör.

Får mig att skratta igen.


Jag mår bra.

Men jag saknar dig.

Varje dag.


 

Av Johanna Ridderström - 19 februari 2014 15:30

Är på scenen med min teaterklass för att öva upp våra röster. Lika tråkigt som vanligt. Men jag fejkar leenden till höger och vänster. Haha.


 

Av Johanna Ridderström - 19 februari 2014 09:26

Precis haft engelskaprov. Tänkte plugga igårkväll men jag kom hem runt 23 från teatern så jag valde min säng istället. Frågade idag innan provet om någon visste var det handlade om. Ingen visste. Ingen hade pluggat ordentligt.

Det är min klass i ett nötskal.

Failar tillsammans och skrattar åt det <3


 

Provet gick dock bra, du behöver inte oroa dig pappa.

Translate

Presentation

Fråga mig

92 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Omröstning

Hur väl känner ni mig personligen?
 Jag har aldrig träffat dig
 Jag är en av dina 50 närmsta
 Vi är barndomskompisar
 Vi har hälsat några gånger
 Vi är ganska bra vänner

Ovido - Quiz & Flashcards